Facebook (Meta) kijkt tegen een sombere toekomst aan. Het werkt de klok rond om zichzelf te redden. Maar de pogingen lijken te mislukken.

Maar de vraag is, waarom? Daar zijn meerdere redenen voor.

Facebook moet 90 miljoen dollar betalen

In een recente ontwikkeling is Facebook (FB)-moeder Meta gedwongen om 90 miljoen dollar te betalen om een tien jaar oude class-action rechtszaak te schikken. De rechtszaak was aangespannen tegen het social media-platform vanwege een praktijk waarbij het de activiteiten van gebruikers over het hele internet volgde, zelfs als ze zich hadden afgemeld van het platform.

De schikking is naar eigen zeggen de grootste in de geschiedenis van het socialemediabedrijf. DiCello Levitt Gutzler, een van de advocatenkantoren, meldde: “Als de overeenkomst wordt goedgekeurd, zal deze ook behoren tot de 10 grootste class action-schikkingen op het gebied van datasprivacy in de Verenigde Staten.”

Meta-woordvoerder Drew Pusateri verklaarde in een verklaring: “Het bereiken van een schikking in deze zaak, die meer dan tien jaar oud is, is in het belang van onze gemeenschap en onze aandeelhouders en we zijn blij dat we deze kwestie achter ons kunnen laten.”

Bezorgdheid over privacy

De zaak werd naar verluidt in 2012 aangespannen en houdt verband met een update van Facebook uit 2010 genaamd “Open Graph”. De update was bedoeld om vrienden van gebruikers een beter zicht te geven op hun activiteiten en interesses op het internet. In het kader van de nieuwe update lanceerde het bedrijf een “Like”-knop plug-in op sites over het hele internet.

Deze “Like”-knop plug-in hielp Facebook om met behulp van cookies gegevens te verzamelen over de activiteit van gebruikers op die site. Volgens de gerechtelijke documenten gebeurde dit ongeacht of de gebruiker de knop daadwerkelijk gebruikte of zelfs maar wist dat hij er was.

Het bedrijf probeerde de misdaad echter goed te praten en zei destijds dat “het geen gebruiker-identificerende cookies zou verzamelen over de activiteit van een gebruiker op partnerwebsites terwijl ze waren uitgelogd bij Facebook.”

Maar onderzoekers ontdekten dat Facebook dit niet deed en doorging met het verzamelen van sommige identificerende cookies over de internetactiviteit van gebruikers, zelfs nadat ze waren uitgelogd van het platform.

Een daling van het aantal dagelijkse gebruikers

Volgens de rapporten is het aantal gebruikers van de Facebook-app in de leeftijd van 13-19 jaar sinds 2019 met 13 procent gedaald. Bovendien werd verwacht dat het in de komende twee jaar met 45 procent zou dalen. Daarnaast werd ook aangenomen dat het aantal jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar in hetzelfde tijdsbestek met 4 procent zou dalen.

Facebook heeft sinds 2012 veel moeite om gebruikers onder de 30 jaar aan te trekken. Maar volgens documenten is het probleem de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Eerder, zoals gerapporteerd door TFI, toonde Meta’s winst over het vierde kwartaal een daling van het aantal dagelijkse gebruikers voor de allereerste keer. Ondertussen daalde de winst van het bedrijf met 8 procent tot $10,28 miljard in het kwartaal van december 2021, van $11,21 miljard in dezelfde periode een jaar geleden. Het gevreesde D-woord suggereert dat Meta’s begin van de val inderdaad is ingezet.

Gebruikers stappen over naar andere social media platforms

De gebruikers van sociale media die vroeger op Facebook vertrouwden, stapten over op Instagram, YouTube en Snapchat. Uit een studie van het Pew Research Center blijkt dat meer dan de helft van de Amerikaanse tieners tussen 13 en 17 jaar gebruik maakt van online platforms zoals Instagram, YouTube en Snapchat.

Van YouTube wordt 85% gebruikt, van Instagram ongeveer 72%. En Snapchat heeft een gebruikersgroep van 69%.

Het is gemakkelijker om tv-achtige content van Snapchat en YouTube op smartphones te bekijken dan op Facebook.  Publisher en gepromote content zijn prominenter geworden in Facebook’s News Feed en dat heeft blijkbaar gebruikers boos gemaakt en hen naar andere sociale apps gedreven.

Instagram heeft sinds 2015 veel zinvolle productupdates doorgevoerd, wat het waarschijnlijk helpt om gebruikers vast te houden die Facebook misschien zijn ontvlucht. Bovendien is Instagram gemaakt voor de telefoon. Punt uit.

Apple heeft de advertentie-inkomstenmarkt van Facebook verstoord

Facebook (Meta) lijkt last te hebben van angst sinds Apple met een nieuw privacybeleid is gekomen. Apple eist nu van zijn apps dat ze gebruikers om toestemming vragen om hun activiteit te volgen en te delen met andere apps of websites door hun IDFA-tag te verzamelen. De IDFA-tag (Identifier for Advertisers) is een unieke apparaatidentificatie die in combinatie met cookies en trackingpixels wordt gebruikt om een virtuele database van elke gebruiker te creëren.

De advertentie-inkomsten van Facebook, het op één na grootste digitale advertentieplatform ter wereld na Alphabet Inc’s Google, zullen dus het zwaarst te lijden hebben. Er wordt gesuggereerd dat het nieuwe beleid van Apple Meta dit jaar zo’n 10 miljard dollar aan advertentie-inkomsten zou kunnen kosten. Meta CFO David Wehner zei eerder deze maand: “De impact van iOS als geheel als tegenwind op onze business in 2022 is in de orde van grootte van $10 miljard.”

Het merk Facebook is al ernstig beschadigd door de recente onthullingen dat het bedrijf munt slaat uit haatdragende inhoud. En nu Facebook in deze nieuwe wereld van virtuele realiteit stapt, zou het bedrijf bovenop de bestaande problemen nog veel meer nieuwe problemen krijgen.

Gezien het bovenstaande kunnen we gerust stellen dat Facebook een langzame dood aan het sterven is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *